Saturrrrday

Skitväder.
jag ville verkligen inte vakna idag. Det ville inte Bosco heller för den delen...
Tog en lång dusch och snubblade över grisen på vägen ut. Ibland tröttnar man på att inte få vara för sig själv mer än en sekund utan att behöva låsa in sig i ett annat rum.... Men samtidigt så är det ju just det jag älskar. Vart jag än vänder mig i lägenheten så är jag aldrig, aldrig ensam.

Idag har jag två frågeställningar. eller ja snarare en och sedan ett roligt konstaterande.

Ni som läser som själva har erfarenhet av bull and terrier raserna;
har ni också tänkt på att det är ganska typiskt för dessa raser att använda arslet väldigt mycket, haha fan det där låter jävligt flummigt. men jag menar. Att tex mota bort lekkamraten med eller använda som redskap för att helt enkelt skuffa bort någon/något??
Det var min mamma som uppmärksammade det när hennes AST mix och Bosco härjade runt när vi var där på besök då hon utbrast "Vafan han gör likadant som Emy, och jag som trodde att det var hon som var skev och använde arslet" hahaha
Då slog det mig att jag faktiskt sett detta hos nästan ALLA liknande raser när de lekt.

Och sen den andra grejen jag uppmärksammat. Bosco med/runt barn.

Nästan alla hundar som inte har "problem" med barn visar också oftast exempel på hur bra de faktiskt läser av människorna omkring dem. Från början då jag introducerade B för min syskonskara var jag skitnervös. Dels för att min tidigare hund inte alls var särskilt förtjust i barn, mja egentligen var hon inte så förtjust i någon annan än mig, haha.
Men hon kom över det. Hon lärde sig att acceptera åtminstone mina syskon. Mycket nog för att de är uppvuxna med hundar och "djurvett" då min familj alltid värnat om djur och förhållningen till dem. Nervositeten satt dock kvar. jag visste ju hur Zazza reagerat om man släppt in henne i ett rum med en massa barn. Det var försvarsmood direkt. alla tänder synliga och en ståtlig ragg. Hon bet aldrig någon. Trots sin stora rädsla och förbannat ouppfostrade ungar som sprang rakt fram med näven utsträckt. Hon morrade, markerade och talade om att dig gillar jag inte och vill inte ha nära.

Just därför sög det till i magen på mig när jag klev in här hemma med en ny hund. En omplacering jag inte visste mycket om som jag dessutom aldrig sett ordentligt kring barn.
Bosco tog det med ro, likaså syskonen. pappa fick säga åt mig att låta hundfan vara.
jag flög nästan ur stolen när minsta syrran på 4 år plockar upp en boll och vevar den runt huvudet på B.
hade jag gjort samma sak hade jag haft 35 kg hund i famnen. Men Bosco satt lugnt kvar. med ögonen låsta på bollen såklart - men utan att göra ansats till att försöka ta den ( som han definitivt gjort om jag haft den )
jag vet ju att hundar i allmänhet känner av om det är ett barn de har med att göra. Men den där klumpedunsen brukar inte ha så stor koll på hur stor och tung han faktiskt kan vara när han kommer i full kareta och landar tungt mot ens bröstkorg.

Från dag ett har han utan problem busat rundor med mina syskon.
Vilket för mig betyder ohyggligt mycket då jag faktiskt aldrig haft möjlighet att kunna "släppa" min hund ur sikte runt barn.
Säger jag "loss" till bosco får jag göra det både en och tre gånger innan han släpper.
Säger syrran loss ligger bollen redan hos henne så att säga. Underbara djur!
(inte barnen alltså - hunden )

Dags att handla ropar någon, jag ska dock inte med. Det innebr ju att det blir tid för mig att sätta mig på balkongen med kaffe och cigg ( fan det känns som om jag skriver just detta i varje inlägg, men men mycket kaffe och cigg blir det) hahaha
kanske ska jag ta och läsa aftonbladet, mysa lite i andras ångest och kanske ge mig ut en rund med el griso.
Här har ni en bild på min enligt folk "undernärda" stackars hund som plågas med kedjor i arslet. - plågas det gör han. trots att han springar 3 meter framför mig och drar både kedjor och mig!

Over and out
weg

Kommentarer
Postat av: Annalena & co

Men! Jag tycker han ser hur fin ut som hellst!! Folk verkar ha någon lustig tvångstanke att lägga sig i allt när det gäller ens hundar.. inget att bry sig om (i den mån det går) Lustigt det du skriver med att läsa barn och använda röven.. känner igen det! =)



Tänkte höra med dig om det är ok att länka till din blogg? Ha en bra dag!! / Annalena

2008-06-21 @ 21:07:22
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0